Jubileumfeest LHO

Saturday, November 05, 2011

In het weekend van 14 tot en met 16 oktober vond in het Historisch Openluchtmuseum te Eindhoven het twintigjarig jubileum van onze overkoepelende vereniging, Die Landen van Herwaerts Over, plaats. Dit was al sinds het begin van het jaar in planning door het LHO-bestier en Hofmeesteres Sabine Logie (ook een van onze leden) heeft er flink wat tijd en energie in gestoken om het tot een succes te maken. En dat was het!



Er waren met name vroeg-middeleeuwse groepen; Deventer Burgerscap, vertegenwoordigd door mijzelf en Lea, was mager aanwezig, maar dat was niet zo erg, want het was erg gezellig met de vroemi's. Baersenbrouc (bestaande uit de familie Wessels, Femke en Trude met haar nieuwe vriend, mijn oud-collegasoldenier Arjen Kok) en CdO (vertegenwoordigd door Wilg en Bryndis) waren er ook in kleine hoeveelheden. Op vrijdag kwam iedereen wat laat aan vanwege flinke files, waar ik niets van heb meegekregen omdat ik met de trein was gekomen en al de hele dag in Eindhoven was. We hebben nog tot laat langs het vuur gezeten.



Alles ging gezapig en rustig. Een groepje vikingen ging wat wapenoefeningen doen in een bosje, de kinderen Wessels gingen de hort op en de dames gingen wat handwerken. Uiteraard was er tijd voor wat fotosessies en sterke verhalen. Met Wilg en Arjen haalde ik wat lollige herinneringen boven en flaneerde wat het park rond in de toch best wel felle zon. Het was prachtig weer, heerlijk warm (behalve 's nachts) en uitermate zomers.



Een van de HOME-vrijwilligers vilde een konijn en een eekhoorn, tot grote fascinatie van Kunera Wessels, die het een beetje eng maar toch ook wel stoer vond. Uiteindelijk mocht ze de konijnenkop een oog uitsteken en hem aan een touwtje meedragen naar de persoon die de kop wilde begraven om het vlees er af te laten rotten. Helaas heb ik geen foto van het prachtige beeld dat dat opwekte, een klein meisje in een schattige jurk die met een afgehakt konijnenhoofd door de avondzon hupst. Het was als een verontrustende versie van Alice in Wonderland.




Zaterdagavond was er feest: eerst kregen we een korte speech van Lea, de voorzitter, daarna smulden we van de maaltijd die gemaakt was door Margreet en Patricia - een stoofvleesschotel, brood, en toe stoofperen met room en wafels. Er was een hoeveelheid drankjes geregeld die gelukkig niet eens op kwam. Na het maal werden de tafels weggeschoven en speelde de band Orfeo geruime tijd zeer dansbare muziek, waarvoor ook instructies werden gegeven. Tegen de traditie in stonden er bijzonder veel mannen op de dansvloer. Aan de zijkant had Ruben (de Regt, russvik) een sjoelbak neergezet en speelde met ons een competitietje.
Hierna trok iedereen terug naar de vuren. Ik lag er tegen 3 uur in.




Op zondag ongeveer hetzelfde gedaan als zaterdag, los van dat ik vroeger op was omdat ik moest plassen, en meemaakte hoe Martin Wessels de stoelen van rijp ontdeed omdat het toch best redelijk had gevroren 's nachts. Aan het einde moesten we redelijk snel opbreken en kon ik niet mee met de bus omdat ik geen geld in mijn portemonnee noch op mijn ov-chip had. Gelukkig was Onno Hus nog in het park en reed me naar het station.



Alles aan het feest was erg gezellig en fijn, en het was jammer dat zo weinig laat-middeleeuwers in staat of bereid waren te komen.


You Might Also Like

2 reacties | replies

Subscribe